@article{oai:kawasakigakuen.repo.nii.ac.jp:00000248, author = {平本 憲二 and Kenji HIRAMOTO and 奈良 由美子 and Yumiko NARA}, issue = {2}, journal = {大阪河﨑リハビリテーション大学紀要, Journal of Osaka Kawasaki Rehabilitation University}, month = {Mar}, note = {The normalization of disabled people has two principles, i.e., individuation and socialization. In hospital life, supporters provide support, attaching more importance to socialization at present. Therefore, noting individualization (personality development) as one of the 2 principles of the normalization of disabled people, we surveyed the present status of personality development support. The subjects consisted of 42 intellectually disabled persons differing in developmental stage (6 subjects in the sensorimotor period/infancy stage, 24 in the preoperational period/early childhood, and 12 in the concrete operational period/later childhood). Concerning hobbies as a concept associated with individualization (personality development), evaluation of consistency between the subjects’ hobbies and supporters’ viewpoint about the hobbies of the intellectually disabled showed approximate consistency. In addition, evaluation of the problems regarding personality development support for people with severe intellectual disabilities suggested elements necessary for hobby activities as support and relations with each disabled person., 障害者のノーマライゼーションの原理である個人化と社会化に関し、病院内生活において支援者は社会化を重視して支援しているのが実態である。そこで本研究では、知的障害者のノーマライゼーションを構成する個人化と社会化という2つの原理のうち、個人化(パーソナリティ形成)に着目して、病院内生活におけるパーソナリティ形成支援の実態を調査することとした。発達段階の異なる知的障害者42 人(感覚運動期・乳幼児期段階6 人、前操作期・幼児期段階24 人、具体的操作期・学童期段階12 人)を対象に、個人化( パーソナリティ形成) に関連づけられる概念の一つである趣味に関して、知的障害者の趣味と知的障害者の趣味に関する支援者のとらえ方とが適合しているかを検討した結果、ほぼ適合した。さらに、知的障害者のパーソナリティ形成支援の課題についての考察を行ったところ、支援としての趣味的活動および人との関わりにそれぞれ必要な要素が示唆された。, Original Article}, pages = {45--65}, title = {病院内生活における重度知的障害者のパーソナリティ形成支援の検討 : ノーマライゼーション実現を目指して}, volume = {7}, year = {2013} }