Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-06-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
発達段階の異なる知的障がい者のパーソナリティ形成支援の妥当性 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Validity of personality development support for mentally impaired persons in different developmental stages |
|
言語 |
en |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
発達段階 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
知的障がい者 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
パーソナリティ形成支援 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
妥当性 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
developmental stage |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
patients with mental impairment |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
personality development support |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
validity |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
内容種別 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Original Article |
著者 |
平本 憲二
森下 孝夫
國末 和也
上島 健
佐竹 勝
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In this study, we conducted support intervention involving mentally impaired persons in different developmental stages who were hospitalized in a psychiatric hospital, using the factors of hobbies and interpersonal relationships, which aid in the development of their personality. The purpose of this study was to assess the clinical validity of such an intervention by examining whether or not individualization (personality development) would be achieved among such patients. We conducted an intervention involving three mentally impaired persons in the preoperational (age: one and a half to two years), sensorimotor (seven to eight years), and concrete operational (11 to 12 years) stages, respectively, as defined by Piaget’s Developmental Stages, using the factors of hobbies and interpersonal relationships. As a result, it was clarified that the factors supporting individualization (personality development), which are necessary for patients with mental impairment in each stage, as stated by the authors, are applicable to mentally impaired persons in any developmental stage. |
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
研究の目的は、精神科病院に入院している発達段階の異なる知的障がい者に対して、それぞれの発達段階における知的障がい者のパーソナリティ形成支援となる「趣味的活動」「人との関わり」要素を用いて支援 ( 介入 ) することによって、知的障がい者の個人化(パーソナリティ形成)が実現できるかどうかの臨床的妥当性をみるものである。 ピアジェによる発達段階評価で、感覚運動期 (1 歳半から 2 歳まで )、前操作期 (7、8 歳まで )、具体的操作期 (11、12 歳まで ) にある知的障がい者それぞれ 1 名に対して、「趣味的活動」と「人との関わり」要素による介入を行ったところ、筆者らの述べるそれぞれの発達段階にある知的障がい者に必要な個人化(パーソナリティ形成)支援要素が各発達段階の知的障がい者すべてに適合することが明らかになった。 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 大阪河﨑リハビリテーション大学紀要
en : Journal of Osaka Kawasaki Rehabilitation University
巻 8,
号 1,
p. 55-69,
発行日 2013-10
|
出版者 |
|
|
出版者 |
大阪河﨑リハビリテーション大学 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1881-509X |
論文ID(NAID) |
|
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
40019917795 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12235266 |